Hva er akupunktur?

Akupunktur er et praktisk og tradisjonsrikt fag med røtter så langt tilbake som 2000 år og som sannsynligvis er det eldste medisinske systemet vi kjenner til.

Ordet akupunktur kommer av de latinske ordene acus; nål/spiss, og punktur; punktere/stikke. Kineserne kaller det Zhen Jiu som betyr nåling og varming. Den eldste skriftlige kilden funnet som nevner akupunktur går tilbake til sen Warring States periode (475-221 f.Kr) og Han dynastiet (206 f.Kr-220 e.Kr). I den klassisk medisinske litteraturen finner vi beskrivelser av anatomi og fysiologi, patofysiologi og diagnostiske prinsipper i tillegg til nåleteknikker og beskrivelse av akupunkturpunkter og deres funksjon. Det finnes mange retninger og skoler innenfor kinesisk medisin, men de bygger på de samme grunnleggende prinsippene (Unschuld 1985). Faget har vært i stadig utvikling i alle disse årene, og setter krav til både teoretisk og praktisk kompetanse hos utøveren. Tradisjonell kinesisk medisin (TKM) omfatter flere behandlingsformer i tillegg til akupunktur; blant annet urtemedisin, kostholdterapi, moxa (varme), kopping, tuina-massasje og treningsformer (qi gong og tai ji).

Akupunktur har meget få bivirkninger og er en trygg behandlingsform når den utføres av akupunktører som praktiserer i tråd med kunnskapsbasert praksis. Individuell diagnostikk, behandling og oppfølging er tilpasset hver pasient under ulike trinn av behandlingen. Når det gjelder ivaretakelse av pasientsikkerhet er dette først og fremst knyttet til bruk av akupunkturnålene og hygiene, men også medisinsk kunnskap og evne til å identifisere alvorlige sykdommer. Forskning har vist at skadeomfang minimeres når utøveren har adekvat akupunkturutdanning, og øker når utøveren har kortere kurs i nålebehandling.

Ulike lidelser, som behandles med 1.gangs konsultasjon og oppfølgingstimer

Øvre luftveis-infeksjoner

Akupunktur kan virke positivt ved forkjølelse ved å dempe ubehaget og plagen, hjelpe kroppen å redusere inflammasjon og styrke immunforsvar

Astma og allergi

Hovedmålet med behandlingen er å redusere astmasymptomene. Dersom pasienten er allergisk, vil akupunktøren også fokusere på å lindre hovne slimhinner, kløe og irriterte slimhinner i behandlingen. Målet er at pasienten blir symptomfri og at dette har en god langtidseffekt.

Blærekatarr & urinveier

Akupunktur kan være et godt alternativ i forbindelse med blærekatarr, forebygging av gjentatte nedre urinveisinfeksjoner hos kvinner. Behandling kan godt kombineres med annen behandling, medikamentell behandling.

Hodepine

Akupunktur benyttes ofte i forbindelse med hodepine både for å forebygge hodepine og til smertelindring.

Stress

Akupunktur kan roe stress ved å stimulere nervesystemet og deler av hjernen, slik at man får en følelse av fysisk og psykisk velvære, som dermed reduserer stress. Mange forteller at de blir veldig avslappet etter en behandling. Spenninger og stress kan også forverre andre ubalanser i kroppen, som forårsaker plager.

Høyt blodtrykk

Viktig risikofaktor på verdensbasis for slag og hjerte- og nyresykdom. Akupunktur kan benyttes ved høyt blodtrykk og kan trygt kombineres med medikamentell behandling.

Søvnløshet

Søvnløshet er den vanligste søvnforstyrrelsen. Det inkluderer innsovningsvansker, lett oppvåkning eller tidlig oppvåkning. Det har vist seg at ved å stimulere visse akupunktur­punkter så kan deler av hjernen påvirkes slik at følsomhet for smerte og stress reduseres, og fremmer søvn. Akupunktur er en trygg behandling enten alene eller sammen med eksisterende behandlingstiltak.

Angst & depresjon

Depresjon er en vanlig plage som flere pasienter oppsøker akupunktur for. Akupunktur kan trygt kombineres med medikamentell behandling for angst. Det kan også være med på å lette ubehagelige bivirkninger fra medikamentell behandling.

Mage & tarm

Kan hjelpe mot plager med fordøyelsesapparatet. For eksempel mot sure oppstøt, forstoppelse, diare, gastritt og refluks og irritabel tarm. Akupunktur kan benyttes til plager i mage- og tarmkanalen, til smertelindring og til å bidra til avspenning og bedret fordøyelse

Overgangsalder

Akupunktur kan benyttes i forsøk på å redusere hetetokter og nattesvette. Depresjon, humørsvingninger, angst og søvnproblemer er også vanlige plager som flere pasienter oppsøker akupunktur for. Akupunktur kan trygt kombineres med medisinsk behandling, som anti-depressive medikamenter og psykoterapi.

Menssmerter

Behandling kan benyttes både i akutt situasjon (i perioden når kvinnen har menstruasjonssmerter) og forebyggende behandling (perioden før og etter menstruasjon). Akupunktøren vil også forsøke å redusere eventuelle andre plager som er relatert til menstruasjonen, som f.eks hodepine og kvalme.

Nakke-, skulder- og ryggsmerter

Målet med behandlingen består i å forsøke å lindre smerte, redusere en eventuell betennelse og akselerere reparasjon. I behandling av disse lidelsene benyttes gjerne IMS og Dry needling etter Dr Guns metode.

Behandlingstilbud

Kopping

går ut på å sette vakuumkopper på huden. Behandlingen virker ved at en øker blodgjennomstrømmingen i området hvor koppen sitter. En kan også sette kopper på akupunkturpunkter for å stimulere kroppen via meridiansystemet. Ved massasje benytter jeg teknikken glidende kopping. Denne behandlingen kombineres gjerne med behandling med nåler

Kosmetisk akupunktur

Dette er en behandlingsform med nåler som er rettet mot å øke blodsirkulasjonen i hudens alle lag. Økt blodsirkulasjon gir økt oksygen og næring til hudcellene, samt at en frakter avfallstoffer bort.

Denne behandlingen vil etter hvert gi økt glød og farge i tillegg. Når nålene når lærhuden ser en gjerne en strammende effekt og en kan tenke seg at dette kan skyldes stimulering av kollagenet i huden. Etter hvert kan en se at huden blir strammere og mildere furer og linjer i huden.

Det forventes etter hvert et resultat med strammere hud, jevnere og bedre farge og glød, mindre dype linjer, mindre porer og akne, mindre synlige arr.

Pasienten behandles helhetlig ut fra tradisjonell, kinesisk medisin med de positive helsemessige effektene dette kan ha.  Selve behandlingen med kosmetisk akupunktur omfatter bruk av et større mengder bittesmå nåler i ansiktet. Det oppfattes ikke som smertefullt, men innsetting av nåler tar litt tid og nålene står i huden i ca 30 minutter. Til sist masseres gjerne ansikt og hals med bruk av Guasha. Anbefalt behandling er to ganger pr uke i 5 uker.

Førstegangskonsultasjon kr.950. Oppfølgende behandling kr.750 .